Daisypath Anniversary tickers

Monday, September 9, 2013

DIDIK ANAK DARI KANDUNGAN


 
Hakikatnya persiapan untuk mendapat anak yang bijak dan cerdas perlu dimulakan saat diri disahkan mengandung.. Padahal, mendidik anak adalah sesuatu yang boleh di lakukan sejak si anak berada dalam kandungan.

Proses stimulasi yang diberikan oleh ibu atau ayah merupakan rangsangan kecerdasan  dan kasih sayang yang luar biasa, di mana ia mampu membentuk peribadi anak yang positif di masa depan.

Berikut ini beberapa cara yang mudah untuk mendidik bayi sejak dalam kandungan ibu.
 
1.    Memberikan sentuhan
Sentuhan lembut yang diberikan oleh seorang ibu, atau pun ayah pada bahagian perut ibu terhadap janin yang masih berada dalam kandungan dapat menstimulasi rasa kasih sayang dan ketenangan kepada bayi.  Jika perkara ini dilakukan secara konsisten, akan memberi kesan ketenangan dan keselesaan yang dirasakan oleh janin dalam kandungan, sehingga ia akan membesar lebih sihat dan selesa dalam rahim ibu.

2.    Memberikan rangsangan suara
Janin akan sentiasa memberi reaksi setiap kali ada rangsangan yang datang dari luar, bahkan dari dalam tubuh ibu. Oleh itu, dalam keadaan ini seorang ibu sebenarnya memiliki kesempatan yang penuh untuk menstimulasi bakal bayinya dengan perkataan yang baik, bahasa yang lembut dan sebagainya.

3.    Memberikan rangsangan cara berfikir
Memberikan  rangsangan cara berfikir juga salah satu tip untuk menstimulasi kecerdasan janin dalam kandungan. Sekali-sekala, cuba ibu ibu berlatih membuat soalan matematik, atau ujian IQ dalam usaha merangsang otak dan kecerdasan bayi.

Memiliki buah hati yang sihat, cerdas dan menyenangkan merupakan impian setiap ibu bapa. Kadang kala dalam kesibukan membuat persiapan menyambut bayi, kita terlalu memberi tumpuan kepada persiapan material.

Hubungi mommy darwisya untuk konsultasi percuma atau sebarang keterangan lanjut.

SMS / Call / Whatsapp : 0176725772
Email : wss_ary@yahoo.com
FB : Wan Shahariah Sulaiman
Fanpage: Mommy Darwisya - All about shaklee

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Credit: Pama

No comments:

Post a Comment