Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 31, 2013

CARA - CARA ATASI SUSU MERUNDUM

Susu merudum? Kebanyakan ibu-ibu menyusu mesti akan melalui situasi ini dan memang ramai yang akan jadi risau tambah-tambah kalau ibu tu jenis tiada simpan stok yang banyak dalam peti ais. Sebab apa? Sebab pam hari ini untuk kegunaan hari esok..

So bila susu merudum,apa perlu kita buat??
1) Jangan panik atau stress kerana kedua-dua perkara berikut merupakan antara penyumbang kepada peningkatan kemerosotan penghasilan susu.

2) Tingkatkan jumlah pengepaman walaupun setiap pengepaman hanya menghasilkan susu yang tersangat sedikit atau titik-titik susu. 

3) Make sure setiap pengepaman selesai dengan pengosongan payudara (cara terbaik adalah dengan cara memicit di keliling payudara secara perlahan). 

4) Jangan sekali-kali terus mengambil jalan keluar dengan menggunakan susu formula (melainkan benar-benar perlu) kerana apabila ada jalan mudah, maka si ibu tidak akan bersungguh-sungguh utk memperbanyakkan susunya semula. 

5) Cuba cari masalah utama akibat dari kekurangan susu yang berlaku (Contoh: kerap terskip jadual mengepam, kurang mengepam, stress etc). Apabila kita dapat kenal pasti punca maka mudahlah kita mengatasinya.(Contoh: Jika kita kerap terskip jadual megepam, maka kaedah seperti power pumping atau menyusun semula jadual pengepaman boleh di lakukan semula).

6) Periksa diet harian anda samada ada sebarang kekurangan dalam pola pemakanan yang mungkin mempengaruhi jumlah pengepaman.(Contoh jika kurang protein, tambahkan pemakanan yang berasakan protein ke dalam menu harian)-**Jika sukar, alternatifnya tambahkan pengambilan supplement seperti ESP yang tinggi kandungan proteinnya. 


7) Pastikan setiap pengepaman dan pam yang di gunakan benar-benar selesa untuk tubuh anda - (pam yang selesa memang mempengaruhi jumlah penghasilan susu). 

8) Sekiranya anda masih memerlukan bantuan, sila hubungi pakar laktasi yang berdekatan untuk membantu situasi kalian. 

9) Amalkan surah2 al kauthar atau zikir seperti Ya Matin bagi menenangkan jiwa dan permohonan secara berterusan dari Yang Maha Esa. 

10) Perkara yang paling penting, JANGAN SEKALI2 BERPUTUS ASA dan sentiasa percaya bahawa setiap masalah yang timbul, ada jalan keluarnya... 

Cuba cek,kenapa susu anda merudum?

1. Ibu gagal memenuhi konsep penyusuan "demand dan supply"
Rata-rata ibu gagal memberi rangsangan secukupnya kepada badan untuk menghasilkan susu. Rangsangan ini melalui 'direct feed' atau pam.Ini antara beberapa kesilapan yg para ibu lakukan.
  • pam tidak konsisten atau jarak masa antara sesi pam terlalu jauh. Ibu digalakkan untuk mengosongkan/pam payudara setiap 2-3 jam sekali bagi menghantar singal pada otak untuk terus menghasilkan susu.Kurang rangsangan maka kurangla supply.
  • Pam bila breast penuh atau breast bengkak bila ibu pam bila breast dah penuh atau bengkak,badan ibu akan memberi signal kepada otak bahawa bayi tak perlukan banyak susu.Jadi secara automatic badan akan menghsailkan susu yang sedikit.Jika cara ini yang ibu amalkan susu memang akan drop
  • pam ikut suka hati bila boleh. Saya  galakkan ibu buat jadual pam ikut masa terluang ibu itu sendiri sebab setiap perjalanan penyusuan setiap ibu berbeza.Ikut jadual pam itu dengan konsisten agar badan akan terlatih dan faham bila perlukan susu.Walaupun breast rasa lembik atau bila pam hanya sedik hasilnya kena pam juga ya..
  • pam bila susu keluar dan berhenti bila susu stop mengalir. Ini memang konsep yang salah.Ibu kena pam setiap breast minimum 20 minit bagi setiap breast untuk 1 sesi pam.Walaupun susu dah stop mengalir teruskan pam kerana di hujung sesi pam  ibu mungkin mengalami ;let down' sekali lagi.

2. Keadaan ibu: 

Apa yang dimaksudkan dengan keadaan ibu?
  • Letih
  • stress
  • period
  • Sedang mengandung
Semua di atas juga menjadi punca susu merudum.kenapa? sebab penyusuan susu ibu ni berkait rapat dengan 2 hormon iaitu prolaktin (haslkan susu) dan oksitosin (merangsang susu keluar) atau ia juga dipanggil hormon gembira.

Dalam suasana yang tenang dan ibu rasa gembira serta tenang (tidak stress) hormon oksitosin ni dihantar ke otak untuk merangsang pengeluaran hormon prolaktin.Hormon prolaktin ni pula dihantar ke kelenjar susu,Hasilnya secara semulajadi badan akan keluarkan susu.Jadi jika ibu stress dan letih, hormon oksitosin pun kurang dirembes dan secara tidak lagsung hormon prolaktin juga akan berkurang dan akan menyebabkan susu kurang.Maka tidak hairanla jika susu merudum dan ibu mula risau dan bimbang susu semakin merudum. Jadi ibu-ibu diluar sana kena pandai kawal emosi dan cuba berfikiran positif jangan stress sebab stress akan menyebabkan susu semakin merudum.  

3.Pengambilan air kosong tidak cukup

Ibu yang menyusukan anak disarankan minum air  sekurang-kurangnya 3L sehari.Ini kerana komponen utama susu ibu adalah air.Jika ibu sendiri tidak cukup air macamana nak menghasilkan  susu, betul tak?  

4.Diet harian tidak seimbang

Seperti yang sedia maklum susu ibu adalah apa yang yang ibu makan.Jadi jika badan ibu itu sendiri tidak cukup nutrien, bagaimana pula badan ibu menghasilkan susu.Bila badan ibu sihat dan cukup nutrien badan akan berfungsi dengan baik denganitu badan ibu juga dapat memproseskan susu dengan baik.Jadi ibu-ibu disarankan untuk mengambil makanan yang seimbang dan berkhasiat.  

5.Pam tidak sesuai

Ramai ibu-ibu yang mengaduh bila pam rasa sakit dan susu yang keluar sikit je. Punca utama ialah penggunaan pam yang tidak sesuai.Bila menggunakan pam yang tidak sesuai suction kadand2 menyakitkan,pumping tak optimum dan hasil perahan juga sedikit..  Jika ada budjet adalah lebih baik anda  menggunakan double pump. Ini kerana masa 'let down' kedua dua breast akan keluarkan susu.Jadi jika kedua dua belah breast dirangsang serentak,hasilnya pun banyak.Biasanya bila guna single pam sedelah breast dapat banyak sebelah lagi sikit. 

Teknik untuk banyakkan semula susu

1.Cari punca susu merudum dan atasi punca itu

Ibu kena renung balik apa punca susu merudum.Jadual pam macamna?konsisten tak ikut jadual pam?Badan stress dan letih ke? ambi makanan yang macamna? seimbang ke tidak.Cukup ke air yang diminum tu. Bila mana ibu tahu apa punca susu merudum senanglah nak betulkan balik. 

2.Lakukan power pumping dan Tanderm nursing 

Teknik power pumping adalah cara yang paling bagus dan berkesan untuk meningkatkan penghasilan susu.Ini kerana teknik ini serupa dengan mimik hisapan bayi. Ibu juga boleh cuba kaedah tunderm nursing.sebelah payudara anak hisap sebelah lagi pam.. 

3. Sentiasa positif dan yakin 

Bila susu banyak ibu happy, bila susu sikit bersyukur kerana Tuhan bagi rezeki untuk anak.Yakinkan diri bahawa anda mampu untuk menyusukan anak sepenuhnya.. Jangan bandingkan hasil tenusu (perahan)  dengan orang lain sebab demand setiap anak berbeza. 

4. Akhir sekali pastikan pengambilan air kosong cukup sekurang kurangnya 3L sehari dan pastikan pengambilan makana yang seimbang. 

Sekiranya anda tidak mampu menyediakan makanan yang seimbang anda boleh pertimbangankan pengambilan supplement Set BF Triple M SHAKLEE untuk mengisi kekosongan zat dalam badan..


Tapi boleh juga kalau nak cuba set milk booster iaitu ALFALFA &  ESP. Klik SINI untuk DAPATKANNYA SEKARANG!

Hubungi mommy darwisya untuk konsultasi percuma atau sebarang keterangan lanjut.

SMS / Call / Whatsapp / Telegram: 0176725772
Email : wss_ary@yahoo.com or wssary@gmail.com
FB : Wan Shahariah Sulaiman
Fanpage: Mommy darwisya - All About Natural Supplement


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

3 comments:

  1. yang penting ibu kena fahamkan konsep demand dan supply dalam penyusuan susu ibu. insyaAllah akan lebih mudah. tq atas perkongsiannya.
    Ketahui 10 Sebab Kenapa Patut Beri Anak Meal Shakes

    ReplyDelete
  2. wow, memang tips minum sekali, memang sangat power artikel ini

    jom sertai peraduan TONTON DAN MENANG SIRI 2

    ReplyDelete

  3. Info yang menarik mengenai cara untuk menambahkan susu badan. Sememangnya dalam tempoh laktasi atau penyusuan badan, sebaik-baiknya si ibu mengamalkan pengambilan diet yang seimbang dan sihat. Selain itu, untuk mencegah ketidakseimbangan hormon prolaktin yang bertanggungjawab untuk mengawal penghasilan susu badan daripada kelenjar mamari, golongan wanita ini juga harus mendapat rehat yang cukup dan tidak mengalami sebarang tekanan emosi.

    ReplyDelete