Bukan semua kehamilan akan berakhir dengan kegembiraan menyambut kelahiran bayi. Sepanjang sembilan bulan kehamilan, wanita terdedah kepada banyak risiko komplikasi.

 Keguguran 

Ia merupakan kehilangan kandungan ketika 20 minggu pertama kehamilan. Lebih 80 peratus keguguran berlaku sebelum 12 minggu kehamilan. Kebanyakan keguguran pada trimester pertama dipercayai berpunca daripada ketidaknormalan kromosom dalam telur yang menghlang embrio daripada berkembang. Pendarahan adalah tanda awal keguguran janin. 

Kelahiran pramatang 

Jika anda mula merasai sakit kontraksi sebelum kandungan masuk usia 37 minggu, anda berisiko melahirkan bayi pramatang. Apabila bayi dilahirkan sebelum 37 minggu, ia dipanggil bayi pramatang. 

Praeklampsia 

Anda disahkan mendapat praeklampsia jika tekanan darah dan kandungan protein dalan air kencing terlalu tinggi selepas 20 minggu kehamilan. Severe pra eklampsia boleh memberi kesan kepada banyak organ dan menyebabkan masalah serius termasuk mengancam nyawa. Wanita yang menghidap praeklampsia teruk perlu melahirkan bayi dengan cepat. 

Air ketuban kurang (oligohydramnios) 

Sarung ketuban dipenuhi air yang dapat melindungi dan menyokong bayi yang membesar. Apabila kurang air ketuban, ia dikenalisebagai masalah oligohydramnios. Biasanyaia berlaku dalam trimester ketiga. Jika ia terjadi di akhir kehamilan, doktor akan melakukan induce ke atas bakal ibu untuk mempercepatkan kelahiran. 

Gestational diabetes/Diabetis kehamilan 

Jika anda disahkan menghidap diabetis ketika hamil, doktor akan memantau perkembangan ibu dan bayi. Ramai wanita dapat mengawal paras gula dalam darah dengan diet dan senaman serta melahirkan bayi yang sihat. Tetapi masalah diabetis yang tidak dikawal membawa masalah serius kepada bayi. Ibu yang mendapat diabetis ketika hamil berisiko sebanyak 25 hingga 50 peratus peluang mendapat diabetis jenis 2 di kemudian hari jika tidak mengamalkan gaya hidup sihat. 

Kehamilan ektopik 

Apabila telur disenyawakan di luar rahim, ia akan berlaku kandungan ektopik. Kandungan ini perlu dikesan dengan cepat kerana embrio yang membesar boleh memecahkan tiub Fallopio ibu dan menyebabkan pendarahan dalaman yang boleh membawa maut. oleh kerana tiada cara untuk memindahkan kandungan ini ke dalam rahim, menamatkan kandungan adalah jalan terbaik. 

Placenta previa 

Jika anda mempunyai masalah placenta previa, uri anda biasanya berada di bawah rahim, berhampiran atau menutup serviks. Ia bukan masalah di awal kehamilan. Tetapi jika plasenta kekal di bawah bila kandungan terus membesar, ia boleh menyebabkan pendarahan yang menyebabkan lain-lain komplikasi dan mungkin memerlukan ibu bersalin awal. Wanita yang terus mempunyai masalah uri di bawah sehingga detik melahirkan, perlu bersalin secara pembedahan caesarean.

Credit: PAMA