Daisypath Anniversary tickers

Sunday, May 18, 2014

MENYUSU BAYI SELEPAS PEMBEDAHAN


Setiap ibu pasti mempunyai keinginan untuk menyusukan anak selepas melahirkannya. Walaupun kadang kala ibu sudah menetapkan dalam minda untuk menyusukan bayi namun adakalanya terdapat halangan yang membantutkan rancangan tersebut.
Bagi ibu yang melahirkan bayi secara normal, peluang untuk terus menyusukan bayi sejurus melahirkannya sangat tinggi. Ibu boleh berbincang dengan doktor yang menyambut kelahiran tetang keinginan tersebut.
Bagaimanapun bagi ibu yang melahirkan anak secara pembedahan Caesarean, peluang menyusukan bayi sebaik dilahirkan bergantung kepada keadaan ibu ketika itu. Ada ibu yang diberikan suntikan bius penuh atau separuh sedar ketika proses pembedahan dijalankan. Berdasarkan pengalaman, jika diberi suntikan penuh, ibu hanya akan sedar semula selepas enam jam selesai pembedahan.
Ini bermakna jika ibu tidak sedar selepas melahirkan anak, dia tidak mampu memberikan susu awal terbaik kepada bayinya. Bahkan ramai beranggapan proses bersalin secara pembedahan turut menghalang pergerakan ibu. Ini disebabkan oleh luka jahitan yang menghalang ibu untuk bebas bergerak menyusukan bayinya.
Namun cuba ubah kenyataan tersebut. Mungkin anda boleh melakukan sesuatu untuk cuba memberikan susu ibu terawal kepada bayi tersayang. Ibu yang menjalankan pembedahan Caesarean tetap boleh memberikan kolostrum awal kepada bayi sebaik dilahirkan. Berbincang dengan doktor untuk hal tersebut.
Jururawat hospital biasanya bersedia membantu ibu menjayakan rancangan tersebut dengan cara menunjukkan cara memegang bayi agar tidak membahayakan perut ibu yang baharu dijahit. Ia sangat penting diketahui oleh ibu kerana tekanan pada luka jahitan pembedahan yang boleh menyebabkan luka atau berdarah.
Memang hakikatnya menyusukan bayi selepas menjalankan pembedahan Caesarean mempunyai risiko tersendiri. Justeru, ibu perlu mendapatkan sokongan daripada mereka yang pakar untuk membantu. Sebaiknya dapatkan konsultasi daripada konsultan laktasi secepat mungkin bagi membantu anda menjayakan proses penyusuan dengan selesa. Hal ini penting supaya anda tidak merasakan pedih pada puting payu dara.
Credit: Pama

Mommy cadangkan untuk mengambil set penyusuan Shaklee sesuai buat ibu bersalin secara caesarean.


Hubungi mommy darwisya untuk konsultasi percuma atau sebarang keterangan lanjut.

SMS / Call / Whatsapp / Telegram: 0176725772
Email : wss_ary@yahoo.com or wssary@gmail.com
FB : Wan Shahariah Sulaiman
Fanpage: Mommy darwisya - All About Natural Supplement

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

No comments:

Post a Comment