Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, May 13, 2014

JUMLAH AIR PUTIH UNTUK BAYI / ANAK ANDA

Cara terbaik untuk menilai jika anak anda minum cecair dengan secukupnya ialah dengan melihat urinnya. Jika anak anda minum dengan cukup, urinnya berwarna terang atau tidak berwarna langsung. 

Kanak-kanak berusia antara satu dan tiga tahun memerlukan lebih kurang 1.3 liter cecair sehari. Ini termasuk 600ml susu, dan juga sup, air rebusan dan jus segar yang biasa diminumnya. Hidrasi yang baik membantu kanak-kanak mengekalkan berat badan yang sihat, memperbaiki tahap konsentrasi dan mengurangkan risiko penyakit kronik dan juga masalah-masalah ke tandas yang biasa seperti konstipasi (sembelit) atau infeksi saluran urin. 

Memang benar anak bertatih boleh menjadi nyahhidrat dengan senang, sebabnya dia enggan mempedulikan kehausannya apabila asyik bermain. Apabila anak anda menyedari yang dia haus, dia mungkin sudahpun nyahhidratkan sedikit dan akan meminta air hanya apabila merasa letih atau pening-pening. 

Demam dan lain-lain penyakit mungkin menambah keperluannya untuk air manakala cuaca sejuk atau hujan mungkin mengurangkan pengambilannya. 

Namun begitu, pakar BabyCenter Jennifer Hor memberi amaran kepada ibu bapa supaya jangan memaksa bayi dan anak bertatih minum terlalu banyak air. "Saya pernah melihat anak bertatih minum lebih daripada satu setengah liter air sehari, tidak termasuk susunya," dia berkata. "Ini adalah terlalu banyak air, dan merupakan amalan yang tidak sihat kerana ia menjejaskan pemakanan dan boleh juga menyebabkan isu-isu medikal." 

Beliau mencadangkan anda pelawakan dia air setiap kali anda sendiri terasa mahu minum segelas. Jika anda di luar rumah, sepert semasa berkelah atau melawat zoo, tawarkan air setiap jam. Letakkan air dalam botol atau cawan meneguk khas di mana senang untuk dicapai supaya mereka boleh minum apabila terasa nak minum. 

Semasa cuaca panas terik, kanak-kanak mungkin minum air yang lebih jika diberi air sejuk dari peti ais; anda boleh mencampurkannya dengan air sejuk biasa jika tidak suka memberinya air dingin. 

Credit: Babycenter

Hubungi mommy darwisya untuk konsultasi percuma atau sebarang keterangan lanjut.

SMS / Call / Whatsapp / Telegram: 0176725772
Email : wss_ary@yahoo.com or wssary@gmail.com
FB : Wan Shahariah Sulaiman
Fanpage: Mommy darwisya - All About Natural Supplement


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

No comments:

Post a Comment