Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, July 1, 2014

MAKANAN IBU HAMIL KETIKA PUASA

Cara pemakanan ibu hamil membantunya untuk terus bertenaga bagi membolehkan dia meneruskan ibadah puasanya. Tiga kali makan utama iaitu ketika berbuka, bersahur dan sela waktu antara masa berbuka dan sahur perlu digunakan sebaik mungkin.
Bahkan makan makanan seimbang dan berkhasiat dapat membantu mengelakkan masalah seperti sembelit, sakit kepala, lesu, pedih ulu hati dan lain-lain. Ketahuilah bahawa waktu makan sahur adalah sangat penting. Ia membantu anda mengekalkan tahap tenaga dengan membekalkan nutrien penting yang diperlukan untuk kekal cergas.
Sewaktu berbuka, ibu disarankan mengutamakan makanan berkarbohidrat yang mudah dihadam. Elakkan daripada mengambil hidangan makanan yang berlemak tinggi. Ini untuk mencegah pertambahan berat berlebihan malahan ia kurang berkhasiat.
Ibu hamil digalakkan minum jus buah-buahan segar, minuman smoothie yang mengandungi susu, yogurt, ais dan buah adalah minuman menyegarkan dan mampu membekalkan khasiat pemakanan yang diperlukan.
Berikut adalah makanan yang perlu elak:
*Makanan bergoreng seperti samosa dan dumpling goreng. Sebaliknya ubah kepada cara membakar dan rebus.
*Makanan tinggi gula/lemak. Ganti dengan manisan dan puding berasaskan susu.
*Masakan tinggi lemak seperti roti parata dan pastri. Ubah kepada capati tanpa minyak, ayam atau daging bakar atau panggang.
Kaedah yang perlu elak vs kaedah alternatif:
*Goreng menggunakan banyak minyak. Sebaliknya goreng menggunakan minyak yang cetek.
*Menggoreng. Tukar kepada cara panggang atau bakar yang lebih menyihatkan.
*Tumisan kuah dengan minyak berlebihan. Cuba kurangkan penggunaan minyak. Kurangkan penggunaan minyak daripada lima sudu ke empat sudu. Untuk menyedapkan masakan, guna lebih banyak bawang dan tomato dalam masakan berkuah seperti kari.
Mommy amatlah mengesyorkan untuk ibu hamil bersahur dengan set Sahur Shaklee

Hubungi mommy darwisya untuk konsultasi percuma atau sebarang keterangan lanjut.

SMS / Call / Whatsapp / Telegram: 0176725772
Email : wss_ary@yahoo.com or wssary@gmail.com
FB : Wan Shahariah Sulaiman
Fanpage: Mommy darwisya - All About Natural Supplement


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

No comments:

Post a Comment