Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, September 9, 2014

PETUA YANG MENGGUNAKAN SAYUR-SAYURAN

Assalamualaikum semua..
Tahu tak kita boleh menjaga kesihatan & kecantikan diri tanpa mengeluarkan wang yang bertingket-tingket.. Dengan hanya menggunakan sayur-sayuran kita boleh mengamalkan petua-petua di bawah untuk mencantikkan diri :) Jom cuba sesama!
Kubis
Kobis dikatakan adalah pelembab semulajadi. Ambil kelopak kubis, kisar sampai halus. Lepas tu, gaulkan bersama satu sudu madu lebah dan sedikit air. Sapukan ke muka dan leher selama lebih kurang 20 minit. Bersihkan dengan kapas lembap. 
Bayam
Bayam pula boleh membantu masalah kurap, tumbuk beberapa helai daun bayam sampai lumat dan campurkan dengan sedikit kapur sirih. Sapukan pada bahagian kulit yang berkurap. Biarkan sampai kering. Amalkan setiap hari sampai kurap anda sembuh.
Daun salad
Daun salad dikatakan boleh menenangkan dan melapangkan fikiran. Jadi, jika ingin sentiasa berasa tenang, makanlah daun salad selalu. Salad mengandungi karotena, serat dan air yang dapat menghilangkan rasa dahaga dan turut bertindak melancarkan sistem pernafasan.
Kacang panjang
Jika anda mengalami masalah kurang selera makan dan membuang air besar, amalkan makan kacang panjang. Kacang panjang kaya antioksida yang berfungsi sebagai anti bakteria, anti virus dan anti kanser terutamanya kanser payu dara.
Sawi
Kepada ibu-ibu yang hamil dan selepas bersalin yang mengalami kesukaran membuang air besar atau masalah sembelit, makanlah sayur sawi  yang ditumis dengan sedikit minyak dan air. Amalkan setiap hari. 
Credit: pama
Harap kita semua dapat mencuba petua-petua diatas. Kalau dah cuba nanti boleh la komen jika berjaya atau tidak. ala-ala testimoni la jugak :) sekian buat kali ni. xoxo

2 comments:

  1. terima kasih atas petua yang berguna sekali..
    jemput berblogwalking ke link sy
    http://bit.ly/YwGoY4

    ReplyDelete
  2. wahh.. boleh cuba nie..

    jemput datang ke blog saya
    http://farishmomvittashoppe.blogspot.com/

    ReplyDelete