Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, September 3, 2014

ANAK CEREWET MAKAN

Assalamualaikum semua..

Pasti di luar sana yang sedang merasai atau melalui pengalaman anak yang cerewet makan kan.. Alhamdullilah darwisya anak pertama mommy pasal makan sentiasa lalu. Dia hanya tak lalu makan kalau sakit atau demam. Mungkin juga sebab mommy selalu memberi Mealshake shaklee yang penuh nutrisi buat si kecil. Mommy pernah berkongsi sebelum ni tentang Mealshake Shaklee

Kali ni mommy nak berkongsi bagaimana nak atasi anak yang cerewet makan. 
  1. Kalau boleh sediakan pelbagai makanan. Jangan stick dengan satu menu je. Banyak-banyak bersabar bila memperkenalkan menu baru kepada anak. Jangan terus letak dalam mangkuk atau pinggan dia kerana dia akan berasa tertekan untuk menghabiskan menu baru. Sebaliknya biarkan dia melihat seluruh ahli keluarga lain mencuba dan biar dia terbuka hati untuk  mencuba dengan sendirinya.
  2. Hidangkan dalam saiz yang kecil. Kalau boleh separuh dari hidangan dewasa. Contoh, setengah cawan bijirin atau yogurt, sepotong roti etc
  3. Jangan berikan terlalu banyak pilihan contoh tanya anak, Adik nak makan apa malam ni.. Nanti dia minta KFC atau Nasi ayam ke yang takde atas meja. Sebaliknya beritahu anak, Ok, ni hidangan makan malam kita. Jadi dia perlu memilih hanya apa yang dihidang.
  4. Sekali sekala ajak anak menyediakan hidangan bersama. Seperti shopping untuk penyediaan makanan tersebut. Mestilah dia teruja nak cuba makanan yang dia masak atau sediakan.
  5. Jangan jemu untuk mencuba menu baru untuk anak-anak. Jadikan pengalaman makan tengahari atau malam sesuatu yang menyeronokan bukan situasi yang stress atau tertekan. Pastikan hidangan anak-anak bukan sahaja menyeronokan tetapi berkhasiat juga!
Seperti yang mommy kongsikan pada awal tadi, jika anak anda terlalu cerewet dan tidak mahu makan, cuba Mealshake Shaklee agar anak akan berselera untuk mencuba pelbagai menu baru. Jangan lepaskan peluang sebab bulan ni ada promosi hebat! Beli 3 dapat 1 PERCUMA!!



Hubungi mommy darwisya untuk konsultasi percuma atau sebarang keterangan lanjut.

SMS / Call / Whatsapp / Telegram: 0176725772
Email : wss_ary@yahoo.com or wssary@gmail.com
FB : Wan Shahariah Sulaiman
Fanpage: Mommy darwisya - All About Natural Supplement

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

1 comment:

  1. meal shakes ni mmg multivitamin hebat utk anak2 =)
    bijakvitamin.blogspot.com

    ReplyDelete